در همین راستا به سراغ اعظم ساغرزاده یکی از بانوان فعال این رشته در استان رفتیم تا در جریان فعالیت وی در رشته سوارکاری در استان خوزستان قرار بگیریم.
به گزارش نخلاسپورت، سوارکاری از ورزشهایی است که در چند دهه اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفتهاند، با این وجود سابقه طولانی داشته و میتوان آن را از کهنترین ورزشها به شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراقت مورد توجه قرار گرفته است و با این که نسبت به بسیاری از ورزشها پر هزینه به نظر می رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می کند. قابل ذکر است سوارکاری و پرورش اسب در اسلام نیز بسیار توصیه شده است و جایگاه ویژه ای دارد.
در همین راستا به سراغ اعظم ساغرزاده یکی از بانوان فعال این رشته در استان رفتیم تا در جریان فعالیت وی در رشته سوارکاری در استان خوزستان قرار بگیریم.
سخنان این سوارکار بانو را در ادامه میخوانید:
من اعظم ساغرزاده سوارکار رشته استقامت، تنها بانوی رده اف ی آی(FEI) یک ستاره در استان خوزستان در حال حاضر هستم، آموزش سوارکاری را از آموزشگاه سوارکاری دماوند اهواز شروع کردم و بعد از دو ماه توانستم در مسابقات استانی خوزستان شرکت کنم، و به دلیل علاقه زیادی که به این رشته داشتم ادامه دادم و همزمان در مسابقات استانی خوزستان و لرستان شرکت می کردم تا توانستم بعد از آن هم در مسابقات اف بی ای و هم مسابقات کشوری شرکت کنم و در حال حاضر هم اسب شخصی دارم و هر روز به تمرینات خود ادامه میدهم تا بتوانم برای استانم در مسابقات افتخار کسب کنم.
در ابتدا هم از اسب خیلی میترسیدم ولی علاقه فراوان من به این رشته باعث شد که بتوانم بر ترسم غلبه کنم و به صورت حرفه ای به این رشته ادامه دهم.
رشته سوارکاری خوشبختانه یک رشتهای است که اصلا تفکیک جنسیتی ندارد و حتی در بالاترین سطح مسابقات آن یعنی المپیک زن و مرد در کنار هم به رقابت با یکدیگر میپردازند، مخصوصا در رشته استقامت و به نظرم این یکی از جذابیتهای این رشته است که زنان میتوانند با مردان رقابت کنند. در این رشته محدودیت سنی اصلا معنای ندارند؛ در رشته استقامت ورزشکاران از سنین ۱۴ سالگی تا هر سنی که قادر به ادامه فعالیت باشند میتوانند به این رشته ادامه دهند.
برای این که یک ورزشکار بتواند به رقابتهای کشوری راه پیدا کند ابتدا باید یک رده ۴۰کیلومتر و یک رده ۶۰ کیلومتر و دو رده ۸۰ کیلومتر استان را شرکت کند، یعنی ورزشکار باید بتواند این مصافت ها را در مسابقات استانی خود طی کند تا بتواند جواز حضور در رقابتهای کشوری را کسب کند. مسابقات کشوری هم از رده ۸۰ کیلومتر آغاز میشود و بعد از آن ۹۰ کیلومتر، ۱۰۰، ۱۱۰، ۱۲۰، ۱۴۰ کیلومتر را داریم و میشه گفت در ایران تا کنون برگزار شده البته تا جای که من میدانم همین ۱۴۰ کیلومتر بوده که دو ستاره اف بی ای میشود و که تعداد این افراد در کشور انگشت شمار میباشند.
در اسب سواری هر ساله رنکینگ داریم که هر ورزشکاری قصد داشته باشد در رنکینگ وارد ود ابتدا باید مسابقات استانی را پشت سر گذاشته باشد، بحث رنکینگ سوارکاری کمی تخصصی است که اسب سوار با شرکت در مسابقات مختلف درصد های متفاوتی کسب میکند که جایگاه آن ورزشکار در رنکینگ مشخص میشود.
برای شرکت در مسابقات استقامت شما نیاز به یک اسب دارید البته برخی هستند که به ورزشکاران اسب کرایه میدهند، باید به این نکته توجه کرد که اسب سواری یک صنعت بسیار گستردهای است و من از این بابت دوست دارم که اسب سواری در خوزستان رشد پیدا کند که مهد اسب اصیل دنیا اسب خوزستان میباشد، و این که امتیاز بزرگ برای استان ما است و میتوانیم با برنامه ریزی و حمایت این رشته در آینده حرفهای زیادی در مسابقات ملی و بینالمللی بزنیم.
یک سوارکار هزینه بسیاری دارد، و از ورزشهای پر هزینه محسوب میشود چرا که یک اسب سوار علاوه بر مخارجی که برای حفظ آمادگی خود دارد چند برابر آن را باید برای سلامت اسب خود هزینه کند، و از طرفی شما با یک موجودی سر کار دارید که برای خودش قدرت تصمیم گیری دارد و امکان دارد در روز مسابقه اسب مطابق میل سوار کار عمل نکند که این باعث سختی چند برابر این رشته میشود. یک سوار کار علاوه بر مدیریت جو مسابقات باید زمان، سلامت اسب، و سایر مواردی که در خیلی از رشته های ورزشی نیست باید مدیریت شود که علیرغم سختی کار بر جذابیت دوچندان این رشته میافزاید.
در پایان تشکر میکنم از مدیریت باشگاه سوارکاری دماوند آقای امین فیصلی زاده و خانم مریم قاسم پور اهوازی(فیصلی) و همچنین قهرمان استقامت ایران جناب آقای رحیم مراد نژاد، و هیئت سوارکاری استان خوزستان و لرستان بابت حمایتهای بیدریغشان.
انتهای پیام